15 Ekim 2012 Pazartesi

DİVRİĞİ’DE BİR BAŞYAPIT


Cami yukarıda, Divriği’yi kuşbakışı görüyor. Yokuş yukarı çıkıyoruz. Yokuşun yarısında kafileyi İstanbul’dan getiren otobüs durmuş, kapıları açık. İçinde üç-beş kişi var. Otobüsümüze bir hoş geldin dedik, doğru camiye çıktık.

(Cami kapılarının açılmasını beklerken kafilemiz fotoğraf çekiyor.)
Bugün Pazar. Cami ibadete açık olmasına rağmen kapıları kapalı.  Pazar da olsa açık olmalıydı. Belki de, yalnız Darüşşifası  kapalıdır. Burası külliye. Cami, Darüşşifa ve türbe. Hepsi birden ‘’Divriği Ulu Camii Külliyesi’’ olarak anılıyor. İnsanlar külliyeyi gezmek için, camiyi çepeçevre dolanıyorlar. İstanbul’dan buraya kadar kafilenin başında gelen Cengiz Uygun’a soruyorum. ‘’Kapalı, bi’şey yapabildin mi?’’ ‘’Güvenlik imama haber saldı. Anahtar ondaymış, bilmem gelir mi?’’ Yandık. Hepimiz onca yol geldik. Gezemezsek, çok üzüleceğim.

(Minare ilk yapıldığı gibi değil. Deprem sonrası yeniden yapılmış.)
Yıllardır Divriği Ulu Camii Külliyesinin hayalini yaşadım. Bu fırsat olmasaydı, İstanbul’dan buraya özel gelecektim. İçini görmeden geri gitmek gerçekten önemli bir kayıp olur benim için. Kemaliye’ye giderken Divriği’den geçmiştim. Keşke uğrayıp, bugün açık olmasını sağlasaydım. Belki rehber de bulabilirdim. Tabi ki, keşkeler çözüm değil. İş başa düştü, ben anlatacağım. Bu şaheseri kağıttan anlatmak mümkün değil.



(Rehber-imamız sıradan imamlara göre farklı görünümde.)
Görevli hala ortalarda yok. Gelmeyebilir de. Rastgele bir kapıdan başladım. Eserin karşısında küçük kaldım. Geçiştirilecek gibi değil. Açık açık batıyorum, yutkunuyorum. Beni, ancak bir mucize kurtarır. Mucize gerçekleşti ve görevli geldi. Darüşşifanın kapısını açıyor. Seviniyorum, en azından içini gezebileceğim. Rezillik devam edecek. Görevli caminin imamıymış.. Düzgün giyimli, oldukça genç bir imam. Kapıyı açtıktan sonra gidiyordu ki, ‘’bize rehberlik eder misiniz?'' dedim. Sağolsun, biri iki etmedi hemen kabul etti. Beni daha fazla rezil olmaktan kurtardı. Ayrıca, doğru-düzgün bilgiler alacağız. Şükür.

 
(Caminin dış yüzeyi kapılarına göre oldukça sade.)
Rehberlik imamın belki görevi, belki lütfen yapıyor. Donanımı ve anlatım düzgünlüğü bende profesyonel izlenimi bıraktı. Çok iyi bir rehber. Biraz da mağrur. Fazla soru sorulmasından pek hoşlanmıyor. Yalnız benim sorularıma yanıt verdi. Sonunda bedel ödemek istedim, şiddetle ret etti. Külliyeyle ilgili vereceğim bilgiler, rehber-imamdan, Vikipedi’den, Kültür Bakanlığından edindiğim bilgilerin karışımı olacak.

10 Haziran 2012  Pazar
Ulu Camii - Divriği


 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder